Hvad er patienterstatning?

Patienterstatningen er en økonomisk kompensation, der ydes til patienter, som er blevet påført skader i forbindelse med behandling i det danske sundhedsvæsen. Patienterstatningen er en offentlig ordning, der giver patienter mulighed for at få erstatning, hvis en behandling, undersøgelse, diagnose eller anden medicinsk intervention har medført skade, der kunne være undgået under andre omstændigheder. Patienterstatningen gælder både for offentlige og private sundhedstilbud og omfatter også tandbehandling.


Hvordan fungerer patienterstatningen?

For at opnå patienterstatning skal skadelidte indsende en anmeldelse til Patienterstatningen, der vurderer, om betingelserne for erstatning er opfyldt. Sagerne bliver vurderet ud fra flere kriterier, herunder om skaden kunne være undgået ved en anden behandling, om der er sket en sjælden og alvorlig skade, eller om det drejer sig om en såkaldt udredningsskade, hvor en forsinket eller forkert diagnose har ført til skaden.


Der er også mulighed for at få erstatning, hvis behandlingen har ført til infektion eller komplikationer, der ikke kunne forudses. Patienterstatningen baserer vurderingen på de dokumenterede beviser fra sagen, såsom lægejournaler og ekspertvurderinger.


Typer af skader, der kan udløse erstatning

Der findes flere typer af skader, der kan medføre erstatning, herunder:


Behandlingsskader: Skader, der skyldes fejl under en behandling, operation eller medicinering, og som kunne være undgået med en anden tilgang.


Diagnoseskader: Skader, der opstår som følge af en forsinket eller fejlagtig diagnose, hvor korrekt diagnose i tide kunne have forhindret skaden.


Infektionsskader: Skader, der er opstået på grund af infektioner i forbindelse med behandling, hvis infektionen kunne være undgået eller behandlet mere effektivt.


Erstatningsbeløb og kriterier

Erstatningsbeløbet fastsættes på baggrund af flere faktorer, herunder hvor alvorlig skaden er, hvilke økonomiske tab patienten har lidt, og hvorvidt der er opstået varige mén. Der ydes erstatning for:


Tabt arbejdsfortjeneste: Hvis patienten som følge af skaden har været ude af stand til at arbejde.

Varigt mén: Hvis skaden har resulteret i en permanent nedsat funktionsevne.


Lægeudgifter: Udgifter til medicin, behandlinger og andre sundhedsrelaterede omkostninger.


Smerte og lidelse: En kompensation for den fysiske og psykiske smerte, patienten har oplevet som følge af skaden.


Erstatningen vurderes efter objektive kriterier, og Patienterstatningen har til opgave at sikre, at patienten får en retfærdig kompensation.


Processen for anmeldelse

For at søge om patienterstatning skal en anmeldelse indsendes til Patienterstatningen. Det kan gøres af patienten selv, af pårørende eller af sundhedspersonalet. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om behandlingen, skaden og eventuelle konsekvenser. Efter anmeldelsen modtages, vil Patienterstatningen undersøge sagen og vurdere, om skaden opfylder betingelserne for erstatning.